Pages

Thursday, February 14, 2008

الشوكة والسكينة


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أكيد لما بنخرج ونأكل في أي مكان شيك بيجيبلك شوكة وسكينة
وانت تحاول تبان بقى إنك متعود على الشوكة والسكينة وانك من صغرك وانت بتفهم في الذوق والاتيكيت
:D
وتقطع بالراحة وتاكل بالراحة والكلام الجميل ده
المهم كلنا عارفين إن الشوكة بتتمسك بالإيد الشمال والسكينة باليمين
المهم لأن ديننا الجميل بيقولنا اننا ناكل باليمين ففي ناس بعد ما بتقطع اللي هتاكله وهي ماسكة الشوكة في الشمال تروح قبل ما تاكل تغير مكان الشوكة وتجيبها في إيديها اليمين
وده تصرف صح تماما علشان ننفذ اللي رسولنا الكريم وصانا عليه
المهم انا بقى باعمل حاجة تانية خالص و باحس اني مبسوطة اوي لما باعملها

انا لما باقطع الأكل بابقى ماسكة الشوكة في ايدي اليمين و السكينة في الشمال يعني مش زي المتعارف عليه

معرفش ليه باحس اني مبسوطة أوي ... يمكن لأني باكون مختلفة عن كل الناس
:D
أو لأني مقتنعة إقتناع تام بحاجتين أول حاجة
إني أعمل أي حاجة أنا عايزاها مادام الحاجة دي مش حرام ولا بتضر حد
تاني حاجة
إني مش ملزمة إني أنفذ أي حاجة الغرب قالوها
متهيألي حته ان الشوكة تكون في الشمال دي من الغرب

ممكن ناس يتكسفوا انهم يحطوا الشوكة في اليمين والسكينة في الشمال احسن الناس يقولوا عليهم انهم مش بيفهموا في الذوق والإتيكيت
وفي ناس ممكن تتكسف إنها بعد ما تقطع الأكل تبدل مكان الشوكة وتحطها في اليمين علشان الناس مش يتريقوا عليهم

ولكن لو كان عندك ثقة في نفسك وثقة في أنك ممكن تغير عادة انت شايف انها ممكن تكون غلط وقتها تقدر تعمل المعجزات
فأبدأ بنفسك وكن قدوة للمسلمين

على فكرة ان احنا نقطع الاكل واحنا حاطين الشوكة في الشمال والسكينة في اليمين ديه مش حاجة غلط تماما ولكن الغلط اننا ناكل بالشمال

أتمنى إني أكون فيدتكم

2 comments:

آيـــ الله ـات said...

شوكة و سكينة إيه يا بنتي
إحنا بنهبر بإيدينا على طول

انا مة كنت معزونمة تبع النقابة عند بابا .. و بعدين أدموا نا الشوطة و السكينة فعلا

روحت أنا استخدمت المعلقة بسة أكلت بيها الطبيخ

أختي بقى حاولت تاكل الرز بالشوكة إتيكيتيا يعني

بس كان مشروع و فشل
ههههههههههههههه

طبعا عادي يا جماعة إننا نستخدم الشوكة و السكين ة بالعكس دا حاجة كويسة إننا كمان نستخدمهم صح زي ما إنجي قالت .. بس أنا لما باحس إني مش عاوزة أستخدمهم ما باستخمهومش
:D

Ayoy said...

جامده اوي يا بنت يا ايات بس فعلا للأسف علي رأي انجي في ناس بتطبق موضوع الشوكه و السكينه بالشوكه ف ا لشمال و مقتنفه ان ده الصح و مش بتحاول تغير خالص حتي و لو تبدل الشوكه ساعه الاكل
فاكره يا انجي بيتزا كيبنج ساعه الامتحانات;;)