Pages

Thursday, February 14, 2008

مبروك -2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جاتلي النهارده خاطرة وانا في الفرح
سألت أختي على بنت فقالتلي دي اسمها أمامة
UMAMA
واختها اسمها خليدة

الحقيقة أنا لما سمعت الأسامي دي وأنا في الجو الإيماني الرائع اللي كنت فيه في الفرح
اتمنيت ان اسمي يكون زي اسمائهم
وبرغم ان الاسامي ممكن تحس انها غريبة شوية الايام دي وممكن الناس تتريق على صاحب الاسم ده إلا إنهم يحببوا الناس في الأسامي دي بجد
ما شاء الله البنتين بيحسسوك بإن الإسلام متجسد فيهم بنات تتمنى بجد ان بناتك يكونوا زيهم في الادب والاخلاق والتدين والإسم
فتخيلوا البنات دي ممكن تاخد ثواب اد ايه لانهم يعتبروا قدوة للمسلمين في كل مكان
انتم عارفين ان حفيدة الرسول عليه الصلاة والسلام اسمها امامة
يعني أولا هما بياخدوا ثواب من اسمائهم لانهم بيحيوا سنة ويحسسونا اننا عايشين في عهد الرسول الكريم
ثانيا باحس في التعامل معاهم ان اسماؤهم فخر ليهم مش بيتكسفوا منهم

النهارده كنت بافكر في اسامي
فقلت انا ان شاء الله لما ربنا يكرمني واتزوج فهاسمي بناتي ريم أو مريم أوجوان أومنه
ولكن بعد اللي شفته النهارده غيرت رأيي تماما
لازم ولادي يكونوا قدوة في كل حاجة واولها اسمائهم

1 comments:

Ayoy said...

فكرتشيييييييني دا كان في صحيح واحده معايا ف الفصل ف اعدادي كان اسمها أمامه ساعتها الاسم حسيت انه غريب بس عجبني اوي و جيت قلته لماما كأنه من عجائب الدنيا السبعه لقيتها بكل بساطه عارفاه و بتقول لي انه اسم حفيده الرسول صلي الله عليه و سلم
بس كنا بندلعها باسامي تحفه عندك قماشه ، يمامه :d
جزاكي الله خيرا علي التذاكره و بجد الموضوع ده جميل اوي
مش اوي يعني :P