Pages

Friday, May 2, 2008

جمال مصرنا في إيدينا



بنعيب كتير في النظام ، ومش عاجبانا السلطة في مصر
ومتهيألنا لو النظام إتغير إن مصر هتكون أحسن
وللأسف إحنا مش مدركين إن المشكلة فينا إحنا ، وإن كمان الحل مش هيطلع غير مننا

في شعر بيقول
نعيب زماننا والعيب فينا وما لزماننا عيب سوانا

وفي مقولة كنت سمعتها بتقول
إن كنتم تريدون أميرا مثل أبو بكر فكونوا مثل خالد وعمر

إمبارح كنت باكلم واحده صاحبتي فباكلمها على بلال دياب اللي كلم د.نظيف في مؤتمر جامعة القاهرة

بتقولي أنا في حالي وماليش دعوة بالسياسة

مين فينا كده ، وكام واحد بيقول أنا عايز أعيش وأربي ولادي
وهو مش عارف إنه بكده بيظلم ولاده قبل ما يظلم نفسه

أنا مش باقول إننا نعمل ثورة ونقلب نظام الحكم
أنا كل اللي باقوله إننا نبدأ من نفسنا ثم من اللي حوالينا ، نصنع حياة جميلة في المنطقة المحيطة بينا
باقول إننا نتميز في مجالنا ، باقول إننا ندي الناس من غير ما ناخد ، باقول إننا نحب بعض ونسامح بعض

أنا باقول إننا نكون مثل خالد بن الوليد وعمر بن الخطاب

وصدقوني لو كلنا عملنا كده مصرنا هتكون جنة

هنرجع أقوياء تاني

عيش حياتك بإستمتاع وبحب وبإسلام :)

0 comments: