Pages

Friday, April 11, 2008

من الحضانة للكلية


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النهارده افتكرت أول يوم دخلت فيه المدرسة
بجد اليوم ده أنا عمري ما هانساه أبدا
كان سنة 1993 يعني من 15 سنة
كان عندي 5 سنين
دخلت وأنا مش عارفة أي حاجة في أي حاجة ، اليوم الجميل ده بقى زي كل الطلبة الملتزمين أنا ما دخلتش الفصل وقعدت مع الدادا وهاتك يا عياط وأقولها أنا عايزة ماما وتقولي ماما بس طلعت تعمل حاجة وجاية على طول ، " على طول بتاعتهم دي كانت حوالي 6 ساعات "

والبنات طلعت من الفصل كانت بتغيظني وتقولي شوفتي إحنا خدنا إيه

المهم ده كله يهون في مقابل اللي حصل لي لما روحت البيت :D

زي ما انتم عارفين إني كنت بنت مؤدبة جدا وملتزمة في المدرسة زي ما قلتلكم فوق كده بالظبط ، أول ما روحت بابا كان هيديني حتة علقة ما خدهاش ---- في -----
كملوا انتم بقى ، بس الحمد لله ماما حاشت عني :D

بس يا سيدي ومن يومها وأنا بدأت المشوار اللي لسه فيه لغاية دلوقتي

دخلت إبتدائي وإعدادي وثانوي وكلهم ما يختلفوش عن الحضانة في حاجة يعني يادوب انت تحط رجلك في الحضانة وتلاقي كل السنين بتمر هوا

المهم جت المرحلة الكبيرة والأخيرة ... تاتاتاتا الجامعة
دخلت وأنا معرفش أي حاجة في الكلية ، لقيت ناس كتير ، حياة جديدة داخلة عليها
ده كان سنة 2005 ، ركزت كده شوية لقيت إننا بقينا في 2008 يعني بقالي 3 سنين في الكلية

فاكرة يا إنجي لما دخلتي وأول يوم ما كانش عندك محاضر غير الساعة 2 فاكرة لما قعدتي إتكلمتي مع ناس من سنة رابعة وكان نفسك تكوني زيهم كده وعندك خبرة وبتساعدي الناس فاكرة لما كنتي بتكتشفي الكلية
دلوقتي إنتي خلاص فاضلك شهر في التيرم ده وبعدين سنة رابعة اللي هي اخر سنة في الكلية إنتي داخلة على مشروع تخرج

وبعدين بقى حياة تانية خالص

حياة ما بعد التخرج ، هل هاتجوز وهاقعد في البيت ، هل هاشتغل ، هل هاكمل أحلامي التي كنت أحلم بتحقيقها
هل سأكون أكثر تفرغا أم مشاغل الحياة بعد الدراسة أكتر بكتير من وقت الدراسة

يعني ممكن قولي كام سنة كده وبنتي تكون في نفس الموقف اللي كنت فيه لما دخلت المدرسة وأكون أنا في مكان ماما اللي راحت وجاية على طول :D

تخيلوا ...أنا حاسة إن أول يوم لي في المدرسة كأنه كان إمبارح الأيام بتعدي بسرعة جدا هو العمر فيه كام 20 سنة يعني علشان نقول لسه بدري

طيب والعشرين سنة اللي فاتوا هيعدوا عادي كده ؟؟ قبل ما أفكر أنا هاعمل إيه لو ربنا كاتب لي عمر لازم أشوف أنا عملت إيه في العمر اللي فات

دلوقتي وأنا عمري 20 سنة لازم أقف وأشوف العشرين سنة دول عملت فيهم إيه لازم أشوف الدقيقة اللي جاية هاعمل فيها

لازم أحاسب نفسي قبل ما ييجي يوم ورب العالمين يحاسبني

8 comments:

Ayoy said...

يااااااا يا انوو صورتك حلوه اوي و انتي صغيره مش فرقت كتير بس تصدقي فعلا واضح ان من صغرك و انتي عبقريه في الرياضيات :p

Hajar said...

بعدين هتفشرى يا هانم لسة مبقاش عندك 20 سنة افضحك زيادة ولا اية وفعلا مختلفتيش فعلا عن الحضانة نفس الدماغ سبحان الله

Enjy Badran said...

أنا شامة كده ريحة تريقة
في ايه انتي وهي
يا آنسه آيه طول عمري وأنا عبقرية
وإنتي يا آنسة هاجر ايه يعني فاضلي 4 شهور وأكمل 20 سنة إن شاء الله فأنا أقرب للعشرين وبعدين يا حبيبتي أنا طول عمري وأنا عقلي كبير

Hajar said...

انتى عقلك من كترة كبرة يا حبيبتى بتشلية على دراعك وبعدين مش بالحجم يا ماما ال كومبيتر زمااااااان كن جحمة اد مبنى وقوضة ودلوقتى بقى اد الكتاب واصغي وبيصغر المهم فى الطريقة والكيفية يا بنتى مش بالحجم غير انة كنا لسة بنتناقش فى موضوع اربع شهور واقنعتك ولا قنعمك هنا تانى :)

Enjy Badran said...

عارفة يا هاجر انتي ينطبق عليكي مثل أغلبوهم بالصوت :D
مين اللي أقنع مين يا حبيبتي
مش قلنا إن عمرنا discrete
:D

Ayoy said...

ايه ايه ياولاد اروح اتعشي الاقي الخناقه دي مش ممكن ابدااااااااا

بصي يا انجي انا متفقه جداااااا مع هاجر مش بالحجم يا حبيبتي بالكيفيه و بعدين مالهم يعني اللي مش كملوا العشرين زي الفل اهم :d

آيـــ الله ـات said...

يعني إنتو قاعدين بتهزأوا في بعض .. و مش واخدين بالكم إني اتهزأت بما فيه الكفايه
يعني بما إني أصغر واحدة فيكم فاحترموا مشعريني طيب
:">

قلب إنسان said...

تصدقى بجد سبحان الله نفس الموضوع ده كنت بفكر فيه النهارده بعد الفجر وبقول لنفسى معقول عدى عليه 25 سنه مش مصدق وبجد لو لسه لينا عمر مش هنحس بيه فهيجى اليوم وهنقول معقول بقينا فى نهاية العمر بجد لازم نأخد بالنا من الوقت اللى بيعدى ده ودى من علامات الساعه
السؤال المهم هو مش الدراسه ولا هعمل ايه بعد الدراسه المهم يا انجى انا عملت ايه لنفسى للآخره وما احلاها سعاده لما نفوز بالجنه انا وانت واصحابك واهلك وكل الناس اللى بنحبهم وكل المسلمين آمين يارب
وجزاكى الله خيرا
اسف لإزعاجك بتعليقاتى بس بجد عجبانى مدونتك ومواضيعك فلازم اعلق